Fífa seděl na pestrobarevném psychomotorickém padáku, kolem
sebe plastové míčky v barvě duhy a vyjeveně sledoval cvičitelku, jak nad
jeho hlavou fouká bubliny z bublifuku. V pozadí k tomu hraje mix
inspirativní klasické hudby – teď je to klavír a housle. Já sedím o kousek dál
na koberci a podobně nechápavě pozoruju své okolí. Jak jsme se tady vůbec
ocitli?
Na počátku byla myšlenka, že si vyzkoušíme nějaké cvičení
pro děti. Po úspěchu cvičení s dětmi na těle jsem si řekla, že by
mohlo být dobré vzít Fífu někam, kde protáhne i on ve společnosti podobně
starých dětí. To jsem ovšem ještě netušila, co nás čeká za zkušenost.
Útulná místnost byla nacpaná nejrůznějšími cvičebními
pomůckami – balanční míče, švihadla, obruče, žíněnky, plastové míčky, tunely na
prolézání. Mezi tím bylo rozeseto pár dětí s rodiči, kteří své ratolesti více
či méně důrazně pobízeli, aby si vyzkoušely prolézt tunel, hodit míček nebo si
sednout na padák. Nejen že většinu dětí to vůbec nezajímalo – chtěly si prostě
jen tak lézt kolem, možná si ožužlat míček – působilo to na mě dojmem, že je
těch podnětů až přespříliš. Některé děti by zjevně docela rády zůstaly sedět
v koutě a jen tu záplavu vstřebávaly.
Zajímavé ovšem byly reakce jejich rodičů. Když dítě nejevilo
touhu se společných aktivit účastnit, rodič znervózněl, začal své dítě pobízet
důrazněji, případně vytáhl jednu z rodičovských zbraní typu „to jsme sem
vůbec nemuseli chodit, když se ani nechceš sklouznout“, „hele, jak se holčička
hezky houpe, a ty bys byl takovej zbabělec, že to ani nezkusíš?“ či „to asi
nepůjdeme potom do cukrárny, když si nechceš házet“. Ne že bych nechápala ten
strach lišit se a nechat své dítě, aby se lišilo. Sama si řeším podobné strachy
na hodinách jógy, když se objeví potřeba přizpůsobit si pozici, a já pak dělám
něco jiného než všichni ostatní. Ovšem bylo mi z toho smutno.
Potom mě napadla ještě jedna věc. Na hřištích běžně vídám
starostlivé maminky a tatínky, kteří své děti neustále svolávají a připomínají
jim, aby nespadly, neumazaly se, do nikoho nestrkaly, nelezly samy na
skluzavku, nechodily ze schůdků bez pomoci. Ty samé maminky pak pravděpodobně
chodí na podobná cvičení s dětičkami, a tam je pobízí, aby se sklouzly,
podaly někomu míček, zatleskaly a zazpívaly písničku.
Připadá mi to, že ze strachu nenecháme své děti, aby si
vyzkoušely to, co opravdu chtějí a potřebují si zkusit. Třeba tu bolest, když
spadnou. Ten pocit, když se jim holínka zasekne v blátě. Ten emoční
zmatek, když kvůli jejich postrčení někdo pláče. Místo toho jim vytvoříme umělé
prostředí, které nám připadá bezpečné, a tam po nich chceme, aby byly dětmi a
opakovaly pokyny někoho cizího.
Z té naší první hodiny cvičení s dětmi, když bylo
Fífovi půl roku, jsem si odnesla slušné trauma. Naštěstí mi dnes kamarádka
ukázala, že cvičení s dětmi může vypadat i jinak. Krátká rozcvička, pak si
postavíme z cvičebních laviček a molitanových bloků hřiště, a děti si
můžou lézt kde a jak se jim zachce. Na závěr rodiče děti povozí na padáku a jde
se domů. Nic umělého a všechno je dobrovolné. Také fotky u článku jsou z dnešního povedeného cvičení.
Ačkoli jsem se ještě nedostala
přes svou averzi k dětským říkankám typu „kutálí se brambora“ (já vám
nevím, jakmile to začnou říkat dva dospělí zároveň a předvádí, co ta brambora
všechno dělá, můžu se studem propadnout. Možná mám nějaký psychologický
problém :), kdo ví, třeba se pro to časem nadchnu i já.
Na závěr bych chtěla říct jedno. Než obrážet troje cvičení, dvoje
tanečky a jedno plavání týdně, pojďme se raději potkat na hřišti nebo
v lese. Slibuju, že když vaše dítě do Fífy strčí, nebudu se na vás mračit.
A jak to máte vy? Chodíte na dětská cvičení rádi? Zpíváte písničky s nepředstíraným nadšením? :)
Těším se na příště,
Vaše Felklice
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za vaše komentáře. Jsou pro mě velkou motivací psát dál :)