pátek 7. září 2018

Jak si jednoduše ušít sáčky na potraviny



Už dlouho jsem chtěla naši domácnost posunout směrem ke zmenšování objemu odpadu, který produkujeme, a teď jsem se konečně dokopala k tomu ušít sáčky na potraviny. Těmito látkovými self-made pytlíky chci nahradit ony věčně se rozkládající mikrotenové, do kterých si v obchodě dáváme všechno nebalené od rohlíků po brambory. 


Látkové sáčky na potraviny se samozřejmě dají koupit, ale jejich ušití je vážně snadné, zvládne je dokonce i tak nezkušená švadlena, jako jsem já.

Co budete k ušití potřebovat
  • Látku
  • Provázek ke zdrhování sáčku
  • Šicí stroj (ti vytrvalejší z nás mohou šít jen tak ručně)
  • Nit
  • Nůžky
  • Špendlíky 
  • Křídu nebo pratelný fix na textil
  • Pravítko



Naměř a (obezřetně) střihni


Látku jsem nejdřív vyprala a vyžehlila, potom jsem si ji přeložila napůl a zvolila jsem si velikost sáčku. Mám tři různé velikosti – na jednotlivé ovoce nebo pečivo (24x27 cm), na více kousků zeleniny nebo ovoce (34x35 cm) a na chleba (38x24 cm). Ze zkušenosti v bezobalovém obchodě teď vím, že je dobré mít víc sáčků od každého rozměru a úplně nejvíc těch malých. Když si koupíte deset deka rozinek a ztrácí se vám v půl metru látky, není to ono :)

U přeložené látky si můžete rozměr reálně změřit od přeloženého švu, aniž byste se museli zamýšlet nad tím, že ještě potřebujete celé číslo vynásobit dvěma. K vašemu kýženému rozměru je třeba na třech stranách připočíst 1 centimetr na švy a u horního okraje rovné 3 centimetry na tunýlek, kudy povedete zdrhovací šňůrku (záleží ovšem na šířce šňůrky. Když bude tunýlek šiřší než jeden centimetr, nic tím nezkazíte.). Rozměry jsem si nakreslila podle pravítka, látku sešpendlila a vystřihla.


    

     Obrub

Pokud máte modernější šicí stroj, pravděpodobně budete ušetřeni entlování čili začišťování okrajů, protože použijete steh overlock, který díly látky zaobroubí a zároveň sešije. Pokud ne, můžete entlovat se mnou.


Je třeba látku začistit všude kromě horního okraje, kde bude tunýlek. Možná má vaše látka nějaké obroubené okraje z obchodu, takže je klidně využijte a ušetřete si práci. Já jsem na tři strany použila entlovací steh.
  

     Udělej tunýlek

U horního nezačištěného okraje látky jsem si vyznačila tři značky po centimetru od sebe a podle pravítka udělala tři vodorovné čáry. Potom jsem látku ohnula nadvakrát – jednou k prostřední značce a potom ještě jednou k té nejblíže ke středu látky. Tím jsem získala dvojitý tunýlek – dost široký na užší tkanici a s třepícím se okrajem schovaným uvnitř. Tunýlek jsem si našpendlila a přišila rovným stehem.


   

     Sešij okraje

Vznikl mi tedy obdélník s horním okrajem, kde je tunýlek. Teď je třeba sáček sešpendlit a sešít strany tak, abych hotový sáček obrátila naruby a všechny švy včetně vnitřního okraje tunýlku zůstaly uvnitř.


Našpendlený sáček jsem sešila rovným stehem a obrátila lícem navrch.


Provleč tkanici a raduj se z hotového

Na konec tkaničky jsem připevnila zavírací špendlík a provlékla jej tunýlkem. 


Pak jsem provázek svázala uzlíkem a je hotovo.



Příště vám poreferuju, jak se mi se sáčky nakupovalo v bezobalové prodejně a jak v obvyklých obchodech.

Těším se na příště,
Vaše Felklice

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše komentáře. Jsou pro mě velkou motivací psát dál :)