úterý 18. září 2018

5 kroků k nákupu v bezobalovém obchodě



V minulém článku jsem slíbila, že vám popíšu svou zkušenost s pražskou bezobalovou prodejnou, kde můžete koupit běžné potraviny jako mouku, těstoviny nebo cukr na váhu do vlastních přinesených nádob. Protože to pro mě byl zcela nový a ojedinělý zážitek, kterému předcházely určité přípravy, zkusím vám tu nastínit, co očekávat od bezobalového nakupování.  

Nakupovala jsem v prodejně Bezobalu, a to v pobočce Pod Kaštany. Najdete tam kromě vážených trvanlivých potravin i stáčenou drogerii a kosmetiku (prostředky na nádobí, šampony, sprchové gely a různé čističe pro domácnost). 

Zdroj: Pražský deník.cz

Svůj první nákup jsem připravovala po důkladném prostudování jejich stránek, což vám také doporučuji. Dozvíte se tam všechno od sortimentu a ceny zboží po navigaci a tipy, jak svůj první bezobalový nákup v pohodě zvládnout. Pro úplné začátečníky v bezobalovém nakupování jsem vytvořila seznam, podle kterého si můžete návštěvu prodejny naplánovat a uskutečnit bez nepříjemných překvapení. 

  1. 1. Udělejte si plán 

Bezobaloví veteráni nakupují ve velkém, a tak musí na nákup trvanlivých potravin třeba jen jednou za půl roku. Na to jsem si ještě netroufla, takže jsem si udělala plán jídel na dva měsíce.  



Úžasný blog na téma zero waste píše ReducaTady jsem čerpala inspiraci na bezobalový nákup a díky její mapě se dozvíte, kde je ve vašem okolí nějaká bezobalová prodejna.  

Pak jsem se podívala na sortiment prodejny Pod Kaštany a sčítala jsem množství trvanlivých potravin, které využiju při vaření následující dva měsíce. Na seznamu jsem měla různé druhy mouk, luštěniny, semínka, koření, oříšky, rýži, těstoviny i cukr a olej. Prodejna Pod Kaštany má kromě trvanlivých potravin v sortimentu i nějaké čerstvé, jako je pečivo, ovoce a mléčné výrobky.  

  1. 2. Posbírejte obaly 

Podle toho, kolik jednotlivých potravin potřebujete, zvolte obaly. Mně se nejvíc osvědčily velké sklenice od okurek, ty třílitrové se šroubovacím víčkem. Pak jsem měla využití pro klasické zavařovačky, nějaké plastové svačinové krabičky, kanystr od kojenecké vody, uzavíratelnou skleněnou lahev od piva a samozřejmě pro své nové látkové sáčky. Zkuste prolézt sklep nebo půdu, určitě tam něco vhodného objevíte.  

Pokud máte doma spousta nepotřebných zavařovacích sklenic, můžete je s sebou vzít do bezobalové prodejny. Pod Kaštany je sbírají a když někomu pochybí, může si tam nějakou vzít.  

  1. 3. Jeďte ve dvou. A jeďte autem. 

Už prázdné obaly jsem měla dost těžké, co teprve pak plné. Jako člověk rozmazlený z nákupních středisek, kde si naflákám plný košík zbožím, pak si s ním dojedu až k autu, tam ho vyložím a doma jen přeběhnu silnici a dám to do ledničky, jsem byla docela v šoku, když jsem zjistila, že v podstatě není možné k prodejně Pod Kaštany zajet s autem, natož tam kvůli modrým zónám zaparkovat. Nejbližší parkoviště, které jsme objevili, je placené parkoviště Hradčanská. Odtamtud je to k prodejně asi 500 metrů, ovšem s nějakými patnácti kily se to pěkně pronese.  



Druhá věc je samotný nákup v prodejně. My jsme měli štěstí a zrovna probíhal Týden zero waste, takže v obchodě měli moc milou asistentku, která mi pomohla s orientací a plněním sklenic (ke své lítosti jsem ji zapomněla požádat o fotku). Obvykle to tam prý funguje jako samoobsluha, i když vám mohou pomoct prodavači, pokud zrovna nemají jinou práci. Můj muž tahal přepravky a zabavoval syna v dětském koutku. Takže jak vidíte, s malým dítětem by se našlo uplatnění i pro tři dospělé.  

  1. 4. Zorientujte se a nakupujte. 

Pod Kaštany to chodí tak, že si úplně ze všeho nejdřív své nádoby zvážíte a zváženou sklenici si označíte nálepkou s čárovým kódem. Tu váhu vám pak odečtou z celkového množství suroviny v nádobě, takže zaplatíte opravdu jen čistý obsah. 



Pak můžete směle vyrazit. V přední místnosti mají čerstvé potraviny, pokladnu a malý koutek s hračkami pro děti, v prostřední se nachází stáčená drogerie a kosmetika a vzadu jsou suché a trvanlivé potraviny.  

Pod Kaštany si množství suroviny do nádoby odhadujete sami, je k dispozici kontrolní váha, ale opravdu přesně vám to zváží až na pokladně. Taky tu mají různé trychtýře, lopatky a redukce na sklenice, abyste nic nerozsypali nebo nerozlili. Když vám nevybyde obal, mají tu nějaké erární, jak jsem psala.  

Zdroj: Pražský deník.cz

  1. 5. Zaplaťte 

Co je fakt výzva, je zapamatovat si co jste do jaké sklenice nasypali. Jsou asi experti, kteří na první pohled rozeznají mouku špaldu od té obyčejné pšeničné hladké, ale já k nim nepatřím. Nebýt slečny asistentky, která mi pomáhala, asi bych to u pokladny nedala dohromady. Doporučuju si doma na obaly napsat, co tam chcete nasypat, případně si s sebou vzít fix a poznačit si to přímo na prodejně.  



Pod Kaštany se dá platit kartou, což může být úleva, když poněkud přešvihnete rozpočet. Za svůj nákup na dva měsíce jsem zaplatila 1700 korun, což bývá náš obvyklý výdaj za týdenní nákup v běžném obchodě. Kromě potravin jsem nakonec koupila eko prostředek na nádobí a nebýt toho, že jsem neměla vhodnou lahvičku, koupila bych i šampon a sprchový gel. Tak jindy. 

Co vy, už jste někdy nakoupili bez obalu?

Těším se na příště,

Vaše Felklice

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše komentáře. Jsou pro mě velkou motivací psát dál :)