neděle 27. srpna 2017

Proč máme ve vaně brokolici aneb vše o BLW



Capart obalený igelitovým bryndákem leží na břiše, v ručce přemýšlivě žmoulá kus brokolice a matka přechází v pozadí, kdykoliv připravena provést Heimlichův hmat. Jestli BLW znáte, představit si podobnou situaci není těžké. Tahle těžkopádná zkratka označuje termín baby-led weaning, tedy krmení řízené dítětem.
V praxi to znamená, že dítěti, které už je zralé na přikrmování, dáváte kusy jídla a ono je samo pojídá v množství a hustotě, jaká mu vyhovuje. Ve světě rozmixované mrkve a instantních kaší je to docela revoluční představa. I náš Filip se od půl roku takhle sám krmí. Chtěla bych tu představit důvody, které nás k BLW dovedly, a taky popsat moje strachy, které mě od BLW odrazovaly.



Proč jsme začali s BLW
  • Půlroční batole je uzlíček smyslů. Vnímá všechno vším, co je k dispozici, hlavní jsou pro něj ale ústa a ruce. To, že při jídle zkoumá nejen chutě, ale i povrch, teplotu a pevnost potravin, je i teď pro Fífu velkým dobrodružstvím.
  • Jedině při BLW jsem si jistá, že Fífa jí opravdu jen tolik, kolik chce. Tím, že na něj nevytvářím nátlak, aby jedl, mu dávám svobodu, a on se zároveň učí, že když se nenají, bude mít hlad.
  • Jakmile jsme to jednou zkusili, okouzlila mě jeho radost z objevování a nové hry, a už jsem mu to nemohla odepřít.
Nicméně to nebylo vždycky růžové. Přišly pochybnosti, strachy a praktické překážky, které jsme překonali. Co jsme tedy řešili?
1. Neudusí se?
Na to mám jedinou odpověď – zatím ne. Když mě zpočátku sužoval hrozný strach a každou pauzu ve Fífově přežvykování jsem se viděla, jak se na něj vrhám a z pusy mu doluju kus jablka, pomohlo mi naučit se základy první pomoci při dušení. Pak mi pomohl sám Fífa – jednou dvakrát mu skutečně zaskočilo a sám si s přebývajícím drobkem poradil tak, že vyhodil celou večeři. Můžu tedy ze zkušenosti říct, že dávivý reflex je u kojenců dost silný a spolehlivě je chrání
2. Nají se?
Kdo se u nás byl podívat v době jídla, když bylo Fífovi sedm měsíců, se pravděpodobně hodně divil. Fífa se na podložce rochnil v kouscích nejrůznější vařené i syrové zeleniny a ovoce, občas něco ožužlal, většinu rozpatlal, případně zalehl. Po každém jídle jsem uklízela spoustu zbytků a zdálo se, že nic neubylo, jen do pračky přibyla zase další hromádka špinavého prádla. Mám ovšem dojem, že v začátcích přikrmování ani tak nejde o množství snězené potravy, ale spíš o to vzbudit zájem a uspokojit dětskou potřebu napodobovat stravování dospělých. Tedy ne že bychom u nás jedli na břiše 😊.
První dva měsíce svého života jako strávník tuhé potraviny Fífa odhadem snědl tak dvě dospělácké porce zeleniny a ovoce. Začalo ho to ovšem bavit a zajímat a jídlo se postupně stalo součástí jeho denního rytmu.
3. Vždyť ještě nemá zuby, jak by mohl něco ukousnout a rozkousat?
Ani Fífa v šestí měsících neměl zuby, které by stály za řeč. Vycházeli jsme mu vstříc a hodně potravin mu před krmením uvařili. Jak rostl, pouštěl se do stále tužších potravin, a pokaždé mě překvapil, jak si dokázal poradit. Také mi připadá, že stimulace dásní tvrdými potravinami mu popohnala růst zubů, protože jich má ve svém roce osm.
4. Jak to udělat, aby mi prcek nezaneřádil celé okolí a já nemusela třikrát denně prát?
To je trochu oříšek, přiznávám. Časem jsem vypracovala následující systém: Fífu, nejlépe nahého, jsem oblékla do bryndáku s rukávy a položila ho na „jídelní“ deku. Samotné kousky jídla jsem naaranžovala na silikonový vál na pečení a dala před Fílu. Většina zbytků skončila na podložce, zanedbatelná část na dece, kterou jsem hodila do pračky na krátký program, bryndák jsem opláchla a dítě osprchovala. Teď, když už Fífa sedí, má svoji omyvatelnou stoličku a v létě jí nejlépe venku a nahatý. Po jídle omyju jeho i židličku ve vaně a je to. Jen si pak před večerní koupelí posbírám kousky brokolice z odtoku 😊.
5. Co mu mám dát k jídlu?
Začínali jsme s klasikou – vařená mrkev a brambory na kousky – a přidávali jsme ovoce, maso, rýži a těstoviny. Zpočátku jsme většinu uvařili, pak jsme se dostali i k čerstvým potravinám. Dost mě překvapilo, když byl schopný cílevědomou snahou upižlat i kousek mrkve, a to s jedním zubem. Když dojde inspirace, co uvařit, mrkněte na složení rozmixovaných dětských přesnídávek a zkuste je napodobit, jen je nechte nerozmixované.
6. Když začnu s BLW, znamená to, že už můj prcek nebude chtít, abych ho krmila?
Fífa měl období, kdy chtěl krmit, a období, kdy chtěl jíst jen sám. Vy si taky někdy dáte k jídlu kaši a někdy stejk. Šlo o to domluvit se, na co má zrovna chuť, a jakým způsobem to chce jíst. Teď ho paradoxně krmím daleko častěji, protože dost jíme mimo domov, kde není možné pak umýt jeho a přilehlé okolí, a snáší to velmi dobře.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše komentáře. Jsou pro mě velkou motivací psát dál :)